Ställningsmaterial i Sverige AB
559421-5740

BETALNING & LEVERANSVILLKOR

Köp & Priser

Alla priser på vår webbshop ”ställningsmaterial.se” eller vår fysiska butik är angivna i SEK. Vid besök av ”ställningsmaterial.se får man själv välja att handla som privatperson eller företagare. Som företagare visas priser exklusive moms & för privat personer med inklusive moms.

Som privatperson kan man antingen välja att handla med kortbetalning, Swish, faktura eller via Svea Bank AB:s ”Checkout” lösning. Som företagare erbjuds Faktura med 30dagar, kortbetalning, förskottsfaktura & delbetalnings faktura via Svea Bank AB ”Svea Ekonomi”.

Vid kortbetalningar via ”ställningsmaterial.se så erbjuds köp med Mastercard & Visa. Alla kortköp är skyddade & krypterade enligt alla gällande lagar. ”ställningsmaterial.se behåller & sparar aldrig kunders kortinformation.

När ett köp mot faktura ska göras behöver du ange ditt företags organisations nummer alternativt som privatperson sitt personnummer. En kreditprövning görs efter att ordern är lagd i varukorgen/kassan. ”stallningsmaterial.se använder sig av UC AB & KUL (kreditupplysningslagen) Vid tagna kreditupplysningar sänds alltid en kopia av tagna upplysningar till den/dem omfrågade. På fakturan är kredittiden 30 dagar & räknas från det ställda faktura datumet. Fakturan utfärdas när leveransen av den sker från lagret/depån hos ställningsmaterial.se

Förskottsbetalning är något som vi kan komma behöva begära på ställningsmaterial.se om vi kan se att kunden/beställaren har något som ger utslag i våra kreditprogram som vi använder oss av för att kunna skicka köp mot faktura när vi tar en kreditupplysning. Vid tagna kreditupplysningar sänds alltid en kopia av tagna upplysningar till den/dem omfrågade.

Detta görs via en inbetalning till vårt bankgiro nummer och för att kunna erbjuda denna tjänsten måste man kontakta oss på info@stallningsmaterial.se eller ringa oss på 031-760 50 05. Vi finns också i vår fysiska butik/lager där vi även hjälper till med en ev. förskottsbetalning.

Vid försenad betalning utgår avtalad & lagstadgad påminnelseavgift på 50SEK.

Dröjsmålsränta på fakturan utgår från förfallodagen med 3% per månad. Vid utebliven betalning lämnas fakturan över till inkassobolag. Om fakturan lämnas över till ett inkassobolag utgår avtalad samt lagstadgad inkassoavgift.

Svea checkout

Vi på ställningsmaterial.se har valt att samarbeta med Svea Bank som har en smidig & bra betalningslösning för privatpersoner & företag som vill handla online via webbsidor. Svea identifierar dig och därefter sker en riskbedömning från deras håll som avgör de olika betalningsalternativ som kan erbjudas till dig.

Här följer de alternativ som finns idag:

-Faktura

-Kortbetalning

-Direktbetalning via bank-Konto

När sedan själva valet är gjort så är det Svea Bank som sköter den ekonomiska transaktionen med dig som kund. Produkten/varan som ska köpas ska fortfarande läggas på själva webbsidan ställningsmaterial.se där även vi kan hjälpa till med frågor gällande varan/produkten i fråga.

Här har vi samlat mer information om några av alternativen hos Svea Bank AB

Faktura

- En säker betalning

- Din vara/produkt kommer hem innan du betalar

- Kortuppgifter lämnas aldrig ut

- All din köphistorik finns att se på sveaekonomi.se

- Delbetalnings lösningar erbjuds

Vid försenad betalning utgår avtalad & lagstadgad påminnelseavgift på 50SEK. Dröjsmålsränta på fakturan utgår från förfallodagen med 26%. När ett köp sker så sker en kreditprövning som kan leda till att en kreditupplysning kan behövas ta ut på kunden. Detta kommer en kopia komma ut på via postgång i pappersform.

Svea Bank/ Svea Ekonomi hanterar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, kreditkontroll, identifikation & marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Vänligen se mer information på www.svea.com

Tvist

Tvister är något som vi alltid försöker lösa direkt & tillsammans med kund. Vid ett ärende så ser vi gärna att man kontaktar oss via info@stallningsmaterial.se så ska vi göra vårt bästa för att lösa situationen. Skulle inte detta fungera så kan man som kund alltid vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden. arn@arn.se

Konto

- Din vara/produkt kommer hem innan du betalar
- Betala vad som passar dig
- Samla din köp på ett konto
- Flera köp, samma faktura
- Kortuppgifter lämnas aldrig ut
- Betala av hela köpet när du vill

Ett köp via Svea konto med dess basvillkor har en uppläggningsavgift på 0% vid köp om minst en summa av 10 000SEK. Gällande årsränta är 19,90%. Detta motsvarar en effektiv ränta på 29,22%. Kreditköp gräns ligger på 10 000SEK. Antal delbetalningar ligger på 12st /årsvis. (baserat på minst 1års avbetalning)

När ett köp sker så sker en kreditprövning som kan leda till att en kreditupplysning kan behövas ta ut på kunden. Detta kommer en kopia komma ut på via postgång i pappersform.

Svea Bank/ Svea Ekonomi hanterar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, kreditkontroll, identifikation & marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Vänligen se mer information på www.svea.com

Beställning & betalning

Genom lagd beställning på ”ställningsmaterial.se” träffas avtal om köp mellan dig & ”ställningsmaterial.se som ägs av Ställningsmaterial i Sverige AB.

Priserna för produkterna på ”ställningsmaterial.se" visas exklusive fraktkostnader & ev. avgifter. Vid slutbeställning i kassan/varukorgen kan man tydligt se alla kostnader & skatter.

Moms ska alltid betalas av kund/beställare.

Vid köp av skrymmande produkter kan frakter tillkomma i efterhand. Detta informeras du om via mejl där det tydligt framgår vad kostnad för frakt blir. Därefter kan du som kund alltid ändra & annullera din lagda beställning.

”Ställningsmaterial.se tar emot beställningar via vår webbshop, E-post mejl & via telefonkontakt.

Vid mottagen order på ”ställningsmaterial.se" så skickas en orderbekräftelse ut via mejl. Detta mejl innehåller information om beställningen. ”ställningsmaterial.se" reserverar sig för eventuella ändringar i köpevillkor.

När lagd order är gjord & orderbekräftelsen är utskickad rekommenderar vi att du som kund kontrollerar att uppgifterna stämmer. Skulle informationen vara fel så ber vi att vi blir kontaktade omgående på 031-760 50 05 eller via mejl på info@stallningsmaterial.se. Har den lagda ordern inte lämnat lagret/depån kan vi korrigera den kostnadsfritt. Skulle ordern hunnit lämna lagret kan avgifter för retur & outlöst gods komma att behöva debiteras. Vänligen se fraktvillkor som följer nedan.

Inga köpeavtal ingås med minderåriga utan en målsmans godkännande. ”Ställningsmaterial.se” förbehåller sig rätten att neka en lagd order.

Äganderätts- & återtagandeförbehåll

Alla produkter/varor förblir Ställningsmaterial i Sverige AB (ställningsmaterial.se) egendom tills dess att full betalning har erlagts av kunden. ställningsmaterial.se förbehåller sig rätten att återta varor för vilka betalning enligt faktura inte erlagts.

Öppet köp - Företag & privatpersoner

Ställningsmaterial.se har 30 dagars öppet köp till privatpersoner på enbart nya produkter från vårt sortiment. Produkten ska vara i nyskick. ( komplett, ej smutsig & oskadad ) för att 30 dagars köp ska nyttjas. Är varan på något sätt är skadad, missfärgad, smutsig eller liknande så har vi rätt att göra en värdminskning upp till 100% av värdet. Detta innefattar även eventuellt emballage. Varan/produkten kan skickas tillbaka till vårt lager/depå. Ska varan/produkten skickas tillbaka via frakt så står kunden för den kostnaden. Varan/produkten måste returneras inom 14 dagar från dess att fraktsedeln för returen har anlänt. För att nyttja öppet köp ska kundtjänst kontaktas på info@stallningsmaterial.se. Därifrån skickas sedan en kvittens ut att vi har mottagit din anmälan. För företag gäller ej öppet köp.

Återbetalningar

Återbetalningar för köp görs via återinsättning. Återbetalningen sker efter det att ärendet är avslutat & återbetalningen sker oftast inom ett par dagar. Senaste återbetalning sker inom 14 dagar.

Garantier på produkter

Vi på ”ställningsmaterial.se" säljer enbart nya produkter som har garantier från våra leverantörer. Vi följer konsumentköplagen där man har rätt till reklamationer inom 6 månader. ställningsmaterial.se tillverkar även egna specialprodukter som säljs som en färdig produkt. Även dessa produkter har garantier enligt ovan. Skulle sedan en vara/produkt inte fungera som den ska så hjälper vi självklart till med detta så gott vi kan även om garantier om 6månader har löpt ut. Vid tillverkning av ställningsskyltar, speciallådor & flaggskyltar lämnas inga garantier på mm precisioner.

Nedan följer villkor för frakter som som skickas från ställningsmaterial.se

FRAKTVILLKOR

Avgifter

ställningsmaterial.se skickar saker över hela Sverige och dess fraktavgifter är baserade på produkternas storlek, vikt & avståndet som berör frakten. När en produkt/vara är lagd i kassan/varukorgen kan man tydligt se kostnaden för frakt med inklusive moms priser & exklusive moms priser.

Vissa produkter är av skrymmande art och då kommer det att stå att ni är hänvisade att kontakta oss på kundtjänst/info@stallningsmaterial.se. Detta är för att vi ska kunna finna det bästa & mest förmånliga fraktsättet för denna varan/produkten.

Vi på ställningsmaterial.se förbehåller sig rätten att ändra/justera fraktpriset i efterhand, detta kan behöva göras om saker sker som berör frakten som inte ställningsmaterial.se kan råda över. Du har då rätt att ta bort/annullera din lagda order utan kostnad. Alternativt godkänna den ändrade/uppdaterade frakten.

Vid leveranser till öar så hänvisar vi också till kundtjänst/info@stallningsmaterial.se. I dessa fall kommer vi kontakta er så att vi ska kunna finna det bästa & mest förmånliga fraktsättet för denna varan/produkten. När det kommer till större beställningar av produkter som fyller hela lastbilar gäller samma sak att kontakta oss på kundtjänst/info@stallningsmaterial.se. Detta är för att vi ska kunna finna det bästa & mest förmånliga fraktsättet för denna varan/produkten.

Leveranstid

Vid fulla lager & normal bemanning skickas varor/produkter inom 1-5st arbetsdagar. Utleveranstiden kan påverkas av lagerstatus, tillgänglighet & yttre faktorer som ej kan rådas över. När en vara/produkt inte finns tillgänglig eller på lager försöker vi alltid förmedla detta på vår webbportal ställningsmaterial.se När sedan varan/produkten kan skickas med en ny utleveranstid så informeras kunden om den nya utleverans tiden. Kan inte ställningsmaterial.se ordna utleverans tiden inom skälig tid så har kunden rätt att häva köpet.

Vid färdig lastad vara/produkt meddelas kunden via mejl att dess order är färdiglastad och har lämnat vårt lager. Från dess är det normalt att kunden har sin vara/produkt inom 1-5st arbetsdagar. Vid önskemål att följa sin order hänvisar vi till info@stallningsmaterial.se då vi använder oss av olika aktörer när det kommer till frakter. Därefter kan vi hänvisa till vilket bolag man kan kontakta för att få mer information om var sitt gods befinner sig. Eventuella transporttider för varor/produkter som övergår 1-5st arbetsdagar som sker från när varan/produkterna har lämnat vårt lager/depå och ska levereras av fraktbolaget ansvarar ej ställningsmaterial.se för.

Detta kan påverkas av saker som.
- Trafikolyckor
- Storlek på varan / produkten
- Turlista begränsningar i vissa orter

Kranbil & Utkörning

När ställningsmaterial.se säljer kompletta paket lösningar med ställningar & betydligt fler delar så är det ibland bättre med en kranbil som kan köra ut varorna/produkterna. Denna kranbilen kan lyfta sakerna direkt av från sitt flak med sin kranbil & då undviker man en ev. handlossning eller maskinell avlastning med truck eller annat. Dessa transporter lämnas en fristående offert på av ställningsmaterial.se

Här är det också viktigt med att vägen är farbar så att en tyngre & större lastbil kan sig fram på. Skulle inte frakt utkörningen med kranbil kunna ta sig fram för att saker har skett som inte chauffören kan råda över så debiteras den extra kostnaden som fraktbolaget debiterar ställningsmaterial.se vidare till kunden/beställaren.

Utkörning GBG

Vi erbjuder även utkörning på ställningsmaterial.se inom Göteborg med omnejd. När det kommer till utkörning så kör vi ut via vanlig budbil eller med vår servicelastbil. Samma debitering gäller oavsett fordon som används. Utkörningen är baserad på 3mil från Gruvgatan 11 Västra Frölunda. Viktigt att det finns hjälp med avlastning för chauffören. Chauffören ska inte vara behjälplig i själva avlastningen då det inte ingår i hans ordinarie arbetsuppgifter. Utkörnings tjänsten finns som val i varukorgen/kassan på ställningsmaterial.se. man kan även mejla oss på info@stallningsmaterial.se så kontaktar vi er för mer information om körningen. Det är viktigt att vägen är farbar till den uppgivna adressen och att det finns kund/beställare på plats för att kunna kvittera ut varan/produkten. Skulle inte leverans kunna genomföras av saker som inte chauffören kan råda över så kommer den misslyckade frakten debiteras med vad den ordinarie kostnaden för körningen utgår på.

Skador av varor & produkter

När kunden/beställaren har tagit emot sin vara/produkt från ställningsmaterial.se är det väldigt viktigt att man kontrollerar varan/produktens skick. Se efter yttre skador på skyddet (emballeringen) som kan ha uppstått under själva transporten. Titta också även när skyddet (emballeringen) är av från varan/produkten. Skulle en skada upptäckas så är det väldigt viktigt att detta dokumenteras på själva fraktsedeln. ( be gärna chauffören om hjälp om man känner sig lite osäker ) Här är det även viktigt med foton på det skadade godset Chauffören själv ska även skriva under fraktsedeln med signatur & namnförtydligande. Nu är det även viktigt att kunden/beställaren meddelar skadan/ärendet till ställningsmaterial.se på info@stallningsmaterial.se så att vi kan hjälpa er med ert reklamations ärende med fraktbolaget. Det är av yttersta vikt att en skada anmäls inom en arbetsvecka ( 5st dagar )

Reklamation & Ångerrätt

Ställningsmaterial.se följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Detta innebär att du som kund/beställare har din fulla rätt att skicka tillbaka köpta varor som har varit felfria och detta utan ange skäl. Avisering/information om detta skall dock göras inom 14st dagar från det att varan/produkten har mottagits. Detta gäller dock inte varor som är specialgjorda av ställningsmaterial.se som flaggskyltar, kapade keda lister & special verktygslådor med nedfällbara spärrar. Ställningsmaterial.se säljer enbart produkter med hög kvalitet och kan därför alltid säga att du har rätt till minst 1års garanti, vissa produkter har till och med längre som våra rullställningar som har kallpressade svetsar som är betydligt starkare än en svetsad del som ett exempel. Kan du påvisa att varan/produkten har ett fabrikationsfel och att inte varan/produkten är skadad av förslitningsskador så har du din fulla rätt till en ny vara/produkt.

För produkter/varor som ska kompenseras med nya är det beställaren/kunden som ansvarar att bekosta returfrakten till stallningsmaterial.se :s lager/depå.

För varor/produkter som ska reklameras eller kanske blivit något fel i transporten med som att det saknas vissa delar eller liknande exempel så måste ställningsmaterial.se kontaktas på info@stallningsmaterial.se eller på telefon: 031-760 50 05 så att vi kan ordna med en en ny leverans med nya varor/produkter så fort som möjligt. Denna retur frakt står stallningsmaterial.se för.

Vid reklamationer så har konsumenten rätt att kräva att ställningsmaterial.se ska avhjälpa det fel som har uppstått. Detta gäller dock enbart om det kan ske utan oskäliga kostnader för ställningsmaterial.se

Konsumenten har rätt att hålla inne på betalningen till dess att ställningsmaterial.se har åtgärdat problemet för konsumenten. Går inte detta har konsumenten rätt till prisavdrag/prisnedsättning för motsvarande del av felet. Om felet är av väsentlig betydelse har konsumenten all rätt att häva hela köpet till dess fullo.

När det kommer till återbetalning till kund/beställare så sker det genom Bankgiro & personkonto.

Tilläggstjänster

Vid leveranser & frakter ingår inte tilläggstjänster eller ändringar i våra frakt paket med fasta priser. Fraktpriserna som är fasta täcker inte ev. tilläggstjänster såsom ändringar av transportuppdrag, senareläggande av leverans, tidslöfte av leverans, returer, lagerhyra, bakgavels lossning. Utöver dessa faktorer så förbehåller vi oss rätten att debitera för eventuella extra avgifter som kan uppstå/tillkomma vid. (se nedan)

- Specialtransporter med mycket hantering
- Udda orter med dålig framkomlighet
- Centrala stora städer
- Skärgårds öar med färjeförbindelser

Eventuella extra debiteringar från fraktbolag vidare debiteras till kund/beställare.

Vid ovanstående frakter hänvisar vi till kundtjänst/info@stallningsmaterial.se. I dessa fall kommer vi kontakta er för att vi ska kunna finna det bästa och mest förmånliga fraktsättet för denna varan/produkten. Detta görs också för att undvika eventuella extra kostnader som kan uppstå.

Leveransadress & Lossning

Leverans av varan/produkten lämnas på angiven adress via ställningsmaterial.se. Vid ändring av adress för varan/produkten när godset har lämnat vårt lager/depå kan vi ej ändra. Skulle godset inte kunna lämnas på angiven adress av fraktbolaget reserverar sig ställningsmaterial.se rätten av avböja den lagda ordern. Ställningsmaterial.se kommer då att kontakta kund/beställare för att kunna komma fram till en annan lösning som kan fungera. Det är viktigt att beställaren/kunden har undersökt att vägen till angiven adress är farbar & att en lastbil med släp kan ta sig fram. Vid vägar som inte uppfyller dessa kraven måste ställningsmaterial.se informeras så att en mindre bil kan bokas eller alternativt komma fram till en annan lösning för frakten. Skulle fraktbolaget behöva ta ut en extra kostnad för ev. Byte av lastbil så kommer denna avgiften att vidare faktureras till kunden/beställaren.

När det kommer till öar i Sverige så är de fasta fraktpriserna på ställningsmaterial.se baserade till fastlandet. Detta innebär att kunden/beställaren själv ansvarar för avlastning av varan/produkten vid närmaste färjeläger och därefter sedan också transporten ut till ön. Det är viktigt att man oavsett detta fyller i sin adress ut på ön så att ställningsmaterial.se kan se till att fraktbolaget kan bli informerade om detta.

När beställningar till öar sker kommer ställningsmaterial.se att kontakta kunden oavsett via mejl

eller telefon för att se till att leveransen kan ske så smidigt som möjligt för alla parter.

Fraktbolagen brukar köra ut varor/produkter mellan 07-00 -18.00 på vardagar.

Tänk på att byggställningar oftast är längre & otympligare än vanliga varor och framför allt när man beställer tyngre ställningar i stål så att man har en plan för en bra avlastning såsom med hjälp av en truck eller annan maskinell utrustning.

Det är viktigt att du som beställare/kund tar emot avisering om leveransen som sker via sms eller telefon.

( Fraktbolaget kommer inte att ställa av godset om ingen kan finnas på plats för kvittering )

När du ska ta emot leveransen är det viktigt att du synar din beställning på eventuella skador som kan ha uppstått under själva transporten. Detta är viktigt att du sedan skriver på själva fraktsedeln

när du samtidigt kvitterar den. Fråga gärna chauffören om du känner dig osäker då de är väldigt behjälpliga.

När lastbilen ska lastas av så ska det finnas antingen maskinell avlastning i form av truck eller annan anordning. Man kan också lasta av saker för hand och då underlättar det om man är minst 2 personer eller flera. Fraktbolagen har 20-25min som mest avsatt för avlastning. Skulle inte beställaren/kunden klara av att lasta av lastbilen inom den satta tiden kan fraktbolaget behöva att ta ut en tilläggsavgift. Denna avgift vidare debiteras till kunden/beställaren. Skulle beställaren/kunden inte ta emot sin vara/produkt på plats så förbehåller sig ställningsmaterial.se rätten att vidare fakturera kostnader som fraktbolaget debiterar extra.

Paket leveranser // Privat & Företag

När det kommer till paket som ska skickas från ställningsmaterial.se så skickas dessa från lagret/ depån inom 1-5st arbetsdagar. När företag beställer så skickas varan/produkten direkt till angiven adress och lämnas över på plats. Varan ska kvitteras. För en privat person kan det ibland vara så att ett paket skickas till närmaste postombud. Då sker en avisering med e-mejl eller SMS. Viktigt är då att att beställaren/kunden hämtar ut sitt paket innan dess att liggetiden har löpt ut. Skulle beställaren/kunden inte hämta ut sitt gods och det går i retur och att detta medför merkostnader från fraktbolaget så kommer dessa merkostnader att vidare faktureras till beställaren/kunden.

När det kommer till öar för paketleveranser så tillkommer eventuella extra avgifter för företag & privatpersoner exklusive den valda fraktklass kostnaden som man väljer på ställningsmaterial.se i kassan/varukorgen. Dessa extra kostnader vidare faktureras beställaren/kunden. Dessa kostnader om de kan uppstå ska kunden/beställaren först informeras om via mejl eller telefonkontakt.